ADAPTACJA

MOJE DZIECKO PRZEDSZKOLAKIEM

 

Nie wszystkie dzieci w tym samym wieku są gotowe do tego, by rozpocząć przedszkolną edukację. Rodzice muszą zdawać sobie sprawę tego, że w życiu kilkulatka wchodzącego w rolę przedszkolaka dokonuje się bardzo poważna zmiana. Może mieć ona wpływ na jego rozwój, dlatego warto zastanowić się nad tym, czy jest on do tego przygotowany.

 

Przedszkolak musi nauczyć się radzić sobie z nową sytuacją. Nie wszystkim dzieciom przychodzi to tak samo łatwo. To, czy odnajdą się wśród rówieśników, zaakceptują konieczność dostosowania się do zasad i reguł obowiązujących w przedszkolu, zależy od stopnia ich dojrzałości. Z domu, gdzie czuły się bezpieczne, zostały nagle przeniesione do licznej grupy dzieci których nie znały wcześniej. Przez dużą część dnia zajmuje się nimi obca osoba-wychowawczyni, która musi dopiero zdobyć jego zaufanie. O tym jak zniesie to malec, decyduje liczba doświadczeń jakie do tej pory zebrał.

 

Aby przedszkolny start był dla dziecka jak najmniej stresujący, trzeba także wziąć pod uwagę liczebność grupy, do której trafi. Ogólnie można uznać, że dziecko jest wystarczająco dojrzałe do tego, by pójść do przedszkola, jeśli szuka ono kontaktu z rówieśnikami i pragnie samodzielności, czy wręcz niezależności od rodziców. Ważne jest, aby dziecka przedwcześnie nie zmuszać do pójścia do przedszkola.

 

 

 

ZALETY PRZEDSZKOLA

 

Zapisanie dziecka do przedszkola przynosi korzyść i dzieciom i rodzicom. Maluchy zdobywają tam nowe umiejętności, a zwolnieni z nieustannej opieki nad nimi dorośli mają czas na pracę zawodową.

 

Przedszkolak poznaje zasady życia w społeczności. W przedszkolu zdobywa przyjaciół, kłuci się z nimi i uczy rozwiązywać konflikty. Przedszkolak staje się także coraz bardziej samodzielny- to cechy, których będzie potrzebował w szkole. Z pomocą wychowawcy będzie rozwijał umiejętności porozumiewania się i nawiązywania kontaktu, między innymi przez komentowanie opowiadań i obrazków. Śpiewanie i wyliczanki pomogą dziecku opanować artykulację, posługiwanie się głosem, a słuchanie utworów muzycznych nauczy je odróżniać dźwięki i udoskonali słuch. Ważne jest także dla niego poznanie własnego ciała i jego możliwości na zajęciach fizycznych.

 

Niewiele trzylatków z radością przestępuje próg przedszkola. Musza oswoić się z tym, że będą spędzały kilka godzin dziennie poza domem. Może to naruszyć ich dotychczasowe bezpieczeństwo. Maluch, który dotychczas spędzał cały czas wśród znajomych mu ludzi i przedmiotów i zawsze był pod opieką osób, przy których czuł się bezpiecznie, nagle ma się bawić z obcymi dziećmi, w obcym miejscu. W tej sytuacji płacz jest jego prawidłową reakcją emocjonalną. To dowód, że dziecko jest bardzo związane z rodzicami. Rozstanie z rodzicami to dla niego nowe doświadczenie. Zwykle potrzebuje ono dwóch a nawet czterech tygodni, by zaadaptować się w nowym miejscu.

 

Co zrobić, aby dziecko polubiło przedszkole:

  • zabierajmy dziecko kilka razy na wycieczkę do przedszkola, zanim jeszcze zacznie tam chodzić
  • postarajmy się, by maluch miała jak najwięcej okazji do spotkania osób należących do najbliższej rodziny
  • zróbmy wszystko, by rytm jego dnia był stały
  • uczmy dziecko samodzielności—zapinania guzików, nakładania kurtki, jedzenia
  • zabierajmy malca na zakupy i razem wybierajmy to, co będzie mu potrzebne w przedszkolu. Pozwalajmy dziecku wybrać przedmioty, które mu się podobają, dajmy mu do zrozumienia, że traktujemy je poważnie. Chodzenie do przedszkola będzie wtedy dla niego wyróżnieniem-przestanie być maluchem i awansuje na dorosłego człowieka.

 

Warto pamiętać o pewnym szczególe, który może sprawić, że dziecko przeżyje mniejszy stres w związku ze znalezieniem się w nowej sytuacji- pozwólmy mu zabrać do przedszkola ukochanego misia lub inną zabawkę. Dzięki temu dziecko nie będzie się czuło osamotnione.

 

KŁOPOTY ADAPTACYJNE DZIECI PRZEDSZKOLNYCH JAK IM ZARADZIĆ

 

Początek roku szkolnego to trudny okres dla wielu osób: dla dzieci, rodziców a także nauczycieli. Jest to ważny i znaczący moment w życiu dziecka i całej rodziny. Dla dzieci, bo po raz pierwszy na poważnie są bez rodziców. W ich życiu zmienia się bardzo dużo: miejsce, w którym przebywają przez większość dnia, jedzenie, zwyczaje, liczba uwag ze strony dorosłych. Dla rodziców, bo oddają dziecko w obce ręce, tęsknią za nimi i martwią się, jak sobie ono poradzi. Dla nauczycieli, bo muszą poznać i wspierać dużą dzieci, jak również uspokajać zdenerwowanych rodziców.

 

ODDZIAŁYWANIA SKIEROWANE NA DZIECKO

 

  • Odwracanie uwagi od rozstania z rodzicami przez budzenie zainteresowania nowymi zabawkami, pozwalamy na przynoszenie ulubionych rzeczy z domu
  • Dziecko zabiera do domu wytwory swoich działań, aby pochwalić się swoimi umiejętnościami, aktywnym udziałem w proponowanych dzieciom zabawach
  • Dziecko zaczyna nawiązywać kontakty z kolegami, wspólnie się bawić, a może pojawi się ktoś , kogo szczególnie polubi, z kim się zaprzyjaźni
  • Zabawy integracyjne są bardzo pomocne w przełamywaniu pierwszych lodów w kontaktach z nauczycielką i kolegami. Biorą w nich udział tylko chętne dzieci, ale liczba chętnych zwiększa się, gdy obserwuje się rozbawione dzieci, radosne i roześmiane, a nauczycielka jest równoprawnym współuczestnikiem zabawy. Do takich zabaw można zaprosić rodziców podczas przyprowadzania i odbierania dzieci
  • Dziecko jest chwalone do rodziców za każde godne uwagi zachowanie i za udział w zabawach, zajęciach i rozmowach
  • Dziecko zaczyna być dumne z możliwości udziału w życiu przedszkola

 

WYMAGANIA

 

Debiut w przedszkolu to niełatwa sprawa! Malucha czekają poważne zmiany w życiu, często trudne do zaakceptowania. Ale to, co nowe, wcale nie musi być dobre. Do trudnych sytuacji trzeba po prostu dziecko i siebie przygotować. Dziecku, Rodzicom i sobie życzymy, aby ten pierwszy krok do samodzielności łączył się z miłymi przeżyciami

 

 

CO DO PRZEDSZKOLA?

  • Luźne spodnie lub spódnica na gumkę, bluza dresowa lub lekki sweterek, czyli ubiór na cebulkę, ważniejsza wygoda od elegancji
  • Kapcie- najlepiej na rzepy, kurtka z suwakiem, który się łatwo zapina
  • Ubrania z rozciągliwymi dekoltami
  • Majtki i spodnie na zmianę(gdyby zdarzyła się wpadka)
  • Podkoszulek do przebrania (gdy przy zupie zadrży ręka)
  • Ukochana Przytulanka, dzięki której łatwiej będzie przeżyć rozstanie z mamą

 

NADAJE SIĘ NA PRZEDSZKOLAKA GDY:

  • Zostaje na trochę bez mamy
  • Umiem się ubrać i rozebrać(jeszcze nie samodzielnie)
  • Umiem się sam załatwić i umyć ręce( czasami ktoś mi pomaga)
  • Sam jem( chociaż nie robię tego szybko)
  • Mówię zdaniami( to nie jest największy problem, bo w przedszkolu się nauczę)

 

CO MOŻE POMÓC DZIECKU?

  • Uczenie go poprzez zabawę czynności związanych z samoobsługą
  • Informowanie dziecka, że czas w przedszkolu będzie spędzało w towarzystwie innych dzieci, bez rodziców
  • Ważne jest, aby rodzice podczas rozstania z dzieckiem byli spokojni (dziecko wyczuwa niepokój dorosłych)
  • Akceptacja płaczu dziecka przez rodziców, naturalnej, zdrowej reakcji na nową sytuację( nie należy dziecka zawstydzać), duża labilność uczuć dziecka powoduje, że za chwilę jest wesołe i świetnie się bawi
  • Wcześniejsze poznanie przedszkola: spacery w kierunku placówki, krótkie wizyty w ogrodzie przedszkolnym i w przedszkolu
  • „kawałek domu”- drobiazg przyniesiony przez dziecko z domu np. ulubiona zabawka, poduszeczka
  • Możliwość przebywania rodzica z dzieckiem w sali w pierwszych dniach jego pobytu
  • Wcześniejsze odbieranie dziecka w początkowym okresie( zawsze należy odbierać dziecko zgodnie z obietnicą)

 

Żegnaj i witaj swoje dziecko zawsze z uśmiechem!!!

Aktualności przedszkolne

 

Serdecznie zapraszamy wszystkie Nasze Babcie i Dziadków na ich Święto 8 lutego 2018 na godzine 15.00 do stołówki szkolnej przy przedszkolu

 

 

 

 

 

Formularz „Karty zgłoszenia” można pobrać w przedszkolu lub na stronie internetowej www.przedszkole.stanislawow.pl

wypełnione karty prosimy składać

do dnia 31 marca 2015 r.

w Gminnym Przedszkolu przy ul. Szkolnej 4. Szczegółowe informacje pod nr tel. (025)757-50-25.